New Teaching fields for the next generation of journalists
A NEWSREEL2 projekt elsődleges célja, hogy fejlessze az európai újságírók új generációjának készségeit, amelyek a digitális kommunikációs lehetőségek kreatív és felelősségteljes felhasználásához kapcsolódnak a digitális korszak társadalmi előnyeinek fokozása érdekében. A projekt az Erasmus+ KA2 projekt NEWSREEL - Új készségek az újságírók következő generációja számára című projektjének kiterjesztése.
A digitális eszközök kreatív és felelős használata az újságírók nélkülözhetetlen képessége. Kiszámítható és megbízható hírforrásoknak kell maradniuk a digitális zajban, hogy ellen pontozzák a közönség érzelmeire és indulataira ható, ellenőrizetlen információkat. E célok elérése érdekében a NEWSREEL2 keretében innovatív oktatási módszereket és anyagokat dolgozunk ki a média- és újságíróhallgatók számára.
A projekt 9 szakmai területre összpontosít:
1. Storytelling a közösségi médiában annak érdekében, hogy a diákok megtanulják, hogyan kell újságírói tartalmakat megjeleníteni a közösségi médiahálózatokon;
2. Grafikai újságírás, hogy megismerjék a képregényes újságírás alapvető eszközeit és alműfajait;
3. A demokratikus érzékenység fejlesztése, hogy tisztában legyenek társadalmi szerepükkel és felelősségükkel a digitális kor demokratikus társadalmában;
4. A migrációról való tudósítás, hogy fejlesszék kutatási és tudósítási készségeiket, és megértsék a migrációt globális kontextusban;
5. Külföldi tudósítás, hogy képesek legyenek hozzájárulni a nemzetközi témák kiegyensúlyozottabb lefedettségéhez;
6. Újságírás a hangvezérelt asszisztensek és eszközök számára, hogy megtanulják, hogyan kell használni őket, és lássák a bennük rejlő lehetőségeket a szerkesztőségekben;
7. A mesterséges intelligencia és az újságírás, a robotújságírás és az algoritmusok, hogy megismerjük, hogyan lehet ezeket használni, és világosan lássuk a bennük rejlő lehetőségeket és veszélyeket;
8. Az álhírek ellenőrzése és elemzése, hogy képesek legyünk felismerni a vírusként terjedő információkat és véleményeket, és megfelelő eszközök és szoftverek segítségével ellenőrizni tudjuk az információkat;
9. A dezinformáció megcáfolása, hogy szilárd ismereteket szerezzen az álhírek és a dezinformáció megcáfolására használt mechanizmusokról.
E területeket illetően a projekt végrehajtási szakaszában alkalmazott módszertan a következő 7 lépéses folyamaton alapul:
1. szakasz: Kutatás elvégzése az új típusú újságírói készségek és eszközök jelenlegi állapotának és az érdekelt felek igényeinek bemutatása érdekében;
2. szakasz: Tantervek kidolgozása az e-tanulási anyagok szerkezetének kialakítása és e készségek és eszközök beágyazása az újságírói tanulmányok programjaiba;
3. szakasz: Elektronikus tananyagok és tanítási módszerek kidolgozása elsősorban a vegyes tanulású egyetemi kurzusok számára, valamint nyári iskola szervezése interaktív műhelymunkákkal a projekt területein, azzal a céllal, hogy a hallgatók multinacionális csapatokban dolgozzanak együtt újságírói projekteken;
4. szakasz: A projekt szakmai és módszertani tartalmát összefoglaló, az egyes kurzusoknak külön fejezeteket tartalmazó oktatási útmutató kiadása, valamint kísérleti oktatási tevékenységként kurzusok tartása a részt vevő egyetemeken;
5. szakasz: Egy online szógyűjtemény közzététele, amely segít egy közös tudásbázis kialakításában és valamennyi szakmai területünk lefedésében.